dinsdag 4 september 2012

Wat is blended learning?


Wat is dat nou eigenlijk: #blendedlearning?

“Natuurlijk kan ik dat!”, zei ik, als reactie op een opmerking van een collega. Zij (hoi Ineke) vroeg of ik kan uitleggen wat Blended-learning nou eigenlijk is.

Wat is blended learning?
Blended learning is een mix van klassikaal trainen en e-learning. Deze vorm is ook effectief voor vaardigheidstrainingen. In mijn trainingen merkte ik dat ik vaak veel tijd kwijt ben aan het uitleggen van theorie of een model. “Dat kan ook prima online in een elektronische leeromgeving”, dacht ik. Dat werkt prima. Waar ik vroeger misschien drie dagen ging trainen, doen we datzelfde nu in één dag. Voor en na die dag krijgen de deelnemers opdrachten, zoals: 
Mixer van leerinterventies.
       het lezen van papers; 
       het doen van een kennistoets;
       een leerzame puzzel;
       het delen van een ervaring;
       reflectie op een oefening;
       oefening via Skype of via video respons in de online leeromgeving;
       online oefenen van een vaardigheid (bijvoorbeeld: omgaan met een klantbezwaar);
       het in de praktijk brengen van het geleerde;
       enzovoort, enzovoort

De voordelen
Dit levert veel op voor de klant en deelnemer aan de training/coaching. Ik noem wat voorbeelden:
-           Lagere kosten. Denk hierbij aan de kosten voor de locatie, reiskosten deelnemers en trainer.
-           Hoger rendement. De leerinterventie kun je uitspreiden over een langere periode waarin de deelnemer steeds prikkels krijgt om te leren. Door herhaaldelijk met de stof bezig te zijn, verhoogt het rendement.
-           Effectievere tijdsverdeling. Veel van de opdrachten kunnen de deelnemers doen op het moment dat het hen schikt. De deelnemer volgt minder klassikale lessen, wat reis- en file tijd scheelt.
-           Meer fun. De tools en elektronische leeromgevingen zijn enorm in ontwikkeling. Het suffe imago van e-learning is allang verdwenen. De systemen zijn gebruiksvriendelijk en zien er aantrekkelijk vormgegeven uit. Veel deelnemers geven in evaluaties aan dat ze deze vorm van leren leuker vinden. 
-           Altijd toegankelijk & beschikbaar
Deelnemers hebben 24/7 en gedurende 365 dagen per jaar de mogelijkheid om te leren waar en wanneer het hen uitkomt. Via internet kan de deelnemer toegang krijgen tot een ingerichte leeromgeving.
-           Meten en effectief begeleiden
Trainers hebben online inzicht in de knelpunten van individuele deelnemers en de hele groep. Bijvoorbeeld: door een test kan ik checken of de deelnemers de theorie beheersen. Zo niet, dan stuur ik bij. Als ik weet dat ze stof beheersen, kan ik in de training direct aan de slag met oefenen. Daar leren ze het meeste van.
-           Behouden van kennis (retentie)
Ook na de training kan materiaal als naslagwerk beschikbaar blijven. Kennisbehoud is ook mogelijk door herhalingstrainingen toe te voegen. Bovendien werkt Hoenders T&C met een online video respons systeem waarmee de deelnemer kan blijven oefenen met lastige situaties. Bijvoorbeeld: als je een klant moet nabellen die een klacht heeft, kun je in de leeromgeving oefenen met inlevingvermogen en begrip tonen. De trainer geeft online feedback.
-           MVO
Bij de meeste trainingen krijg je een map met naslagwerk en powerpoint uitdraaien. Wees eens eerlijk! Hoe vaak pak je die na afloop van de training nog uit de kast? Eigenlijk is het verspilling van papier. En niet iedere deelnemer heeft hier behoefte aan. Deelnemers kunnen zelf bepalen of ze iets willen uitprinten of niet. Zo zijn we maatschappelijk verantwoord bezig.  

Jeetje, het lijkt wel een verkooppraatje. En eigenlijk is het dat ook. Ik ben enorm enthousiast over de mogelijkheden en resultaten van blended learning.

De nadelen
Zijn er dan helemaal geen nadelen? Jawel! Het vraagt meer discipline van de deelnemers. Er zijn minder trainingsdagen. Dit kan leiden tot uitstel bij de deelnemers. 
Dit vraagt een sturende begeleiding van de procesbegeleider/trainer (en leidinggevenden) en harde deadlines voor de deelnemers. Zelf maak ik hierover aan het begin van ieder traject heldere afspraken met de deelnemers en leidinggevenden.

De toekomst is blended! Technologisch is er al veel mogelijk. En er komen iedere dag nieuwe tools bij. Dus; waar wacht je nog op?