donderdag 30 augustus 2012

Wat kan je op gebied van verkopen, leren van een weerman?

-->
-->
--> Erwin stopt
In de zomer van 2012 werd bekend gemaakt dat Erwin Kroll stopt met het presenteren van het weer bij de NOS. Dat vind ik jammer. Het was een feest om hem te zien op TV. Als we, mijn vrouw was ook fan, te laat waren voor het hele journaal, dan schakelden we zeker om 20.20 uur in om Erwin te zien.

Verkocht
En wat hij ook voor weer presenteerde: hij ‘verkocht’ het aan ons. Zelfs als de voorspelling slecht was, was de boodschap draaglijk door zijn presentatie. Die was eerlijk, open en vooral enthousiast gebracht.


De rol van enthousiasme in verkoop
In verkoop is enthousiasme cruciaal. Enthousiasme werkt aanstekelijk en overtuigt. Enthousiasme zit op een emotioneel niveau dat het je raakt en je er in mee wordt gevoerd. Dat is het mooie en krachtige van enthousiaste verkopers. Het is een basis talent die iedere verkoper en verkopende professional helpt in het verkoopproces.
Kun je enthousiasme leren? 
In een van mijn trainingen kwam onlangs een jongeman die met meer enthousiasme wilde leren presenteren. Zijn kracht is structuur, rust en volgordelijkheid. De boodschap was glashelder. Maar de presentatie spetterde niet. Mijn advies in dit geval: focus je op je kwaliteiten en ontwikkel die verder.
Wanneer kun je enthousiasme inzetten?
Als enthousiasme wel je kwaliteit is, dan kun je leren hoe je deze effectief kan inzetten. De fase aanbod, waarin je komt met de oplossing van het probleem van de klant, is bij uitstek zo’n fase. Maar ook bij de aanvang van je gesprek, stem je de klant positief met interesse in zijn bedrijf (of hemzelf).
Valkuil
Teveel enthousiasme kan irritatie of onrust veroorzaken bij de klant. Wanneer er ‘te’ voor komt te staan, stap je in de valkuil die aan iedere kwaliteit is verbonden. Bij de kwaliteit enthousiasme is dat: onrust en drukte. Bepaalde type klanten vinden dit onprettig. Dus; met mate en beheersing. Maar dat geldt voor iedere (trainings)tip.
Enthousiasme verkoopt
Enthousiasme helpt je om jezelf, je organisatie en je producten te verkopen. Dus; laat jezelf zien! Ter inspiratie een filmpjes. Nog even genieten van ‘oud’-weer van Erwin Kroll, enthousiasme met beheersing.